De ti mest ikoniske ure
Ure er i høj grad en hobby fyldt med subjektive meninger. Vi tiltrækkes alle af forskellige mærker og modeller. En elsker de store Paneri, en anden samler vintage Omega. På trods af dette har jeg sat mig for at forfatte en liste med de ti mest ikoniske urdesigns. En liste med de designs som alle har set før og kan genkende med det samme. Det er ikke nødvendigvis ure som alle finder attraktive, faktisk er det nok en fordel, hvis de deler vandene lidt. Det vigtigste er, at de på den ene eller anden måde er blevet til et ikon inden for urverdenen.
De tre kriterier
Jeg har vurderet om et ur var værdigt til at komme på listen udfra tre kriterier samt en regel om, at der kun kan optræde ét design fra et givent mærke, da listen ellers hurtigt ville blive dommineret af store mærker som Rolex. Listen er arrangeret i vilkårlig rækkefølge.
Det første kriterie er genkendlighed. Når et design er blevet et virkeligt ikon, kan man genkende det på lang afstand uden at skulle se nærmere på det. Tænk på et ikon som Porsche 911, du ved instinktivt, når du ser den, at det er en Porsche og at det er modellen 911.
Det andet kriterie er er udbredelse. Det taler for, at et design har opnået ikonstatus, hvis det opnår en bred udbredelse. Det er ikke et ufravigeligt krav, mange designikoner er ikke hvermandseje, men har et design slået bredt igennem, er det et plus i bogen.
Det tredje kriterie er tidløshed og konsistens. For at et design skal være ikonisk, må det ikke have ændret sig alt for meget over tid. En sand klassiker er tro mod de originale linjer af designet og fornyer uden at forandre.
De ti mest ikoniske urdesigns
Jaeger-LeCoultre Reverso
Reverso modellen er en sand klassiker. Idéen til et ur der kunne roteres og dermed beskyttes mod slag og stød, blev født i 1931 og har siden da været et ikon. Den Art Deco inspirerede stil er meget distinkt og uret er et af de ure, der scorer højest på genkendeligheds kriteriet. Idéen med at uret kan roteres er også så unik, at det er svært ikke at have den med på en liste som denne. Derudover har designet vist sig at kunne modstå tidens gang og linjerne fra den gang, er stadig at finde i designet på de nye modeller.
Audemars Piguet Royal Oak
Gerald Genta designede dette nybrud, der kom på markedet i 19272. Royal Oak var modellen, der reddede Audemars Piguet efter “quartz krisen”. Ikke alene var Gentas design med til at redde Audemars Piguet, det var også begyndelsen på en helt ny type af ure, nemlig luksus sportsure. Royal Oak blev prissat meget højt og var dyrere end alle sammenlignelige ure på markedet. Heldigvis tog markedet godt imod modellen, og en ny kategori inden for sports ure var skabt. Derfor står Royal Oak som et ikon for et af de højst agtede ur-producenter idag.
IWC pilots´watch mark XX
Det næste ur på listen er IWCs berømte pilotur. IWC er kendte for deres piloture og deres design har været med til at præge, hvordan fremtidige piloture skulle komme til at se ud. IWC mark XI var det første af slagsen og blev udviklet under anden verdenskrig. I begyndelsen blev mark XI både produceret af Jaeger-LeCoultre og IWC. Idag er det kun IWC, der stadig producerer det. De moderne modeller har ændret sig en del, men den gamle Mark XI bærer på en masse historie og arven ses også i de nye designs. Modellen har sat standarten for hvordan et klassisk pilotur skal se ud, og er derfor oplagt på en liste som denne.
Omega Speedmaster
Man kommer ikke uden om måneuret, når vi taler om ikoniske ure. Få ure, hvis nogen overhovedet, har opnået samme berømmelse som Omega Speedmaster. Uret var spændt om Buzz Aldrins håndled, da han i 1969 satte fod på månen og blev dermed det første ur på månen. Hvis man er til ure med historie bag, er Omega Speedmaster svær at matche. Dertil kommer, at det prismæssigt er et af de mere overkomlige ure at anskaffe sig. De moderne versioner er meget tro mod det oprindelige design, der kun har udviklet sig i små skridt. Omega har også valgt stadig at tilbyde versioner, der funktionsmæssigt er tro mod originalen med manuelt optræk og plexiglas.
Blancpain Fifty Fathoms
Blancpains Fifty Fathoms er lidt et ubeskrevet blad i forhold til nogle af de andre ure på denne liste. Jeg har alligevel valgt at tage den med, da den repræsenterer nogle ret vigtige landvindinger inden for design af dykkerure. Blancpain var blandt andet de første til at udvikle den envejs roterbare krans, eller unidirectional bezel som det lidt mere velklingende hedder på engelsk. Fifty Fathoms modellen var også med til at præge de tidlige linjer på det skivedesign, vi sidenhen skulle komme til at opfatte som universilet for dykkerure. Derfor fortjener den en plads på denne liste.
Rolex Submariner
Bed enhver der interesserer sig bare lidt for ure om at nævne et dykkerur, eller måske bare et ur, og det første de kommer i tanker om, vil højst sandsynligt være Rolex Submariner. Submarineren har altid været populær og vil formentlig altid være det. Alle vil kunne genkende designet, selv hvis de ikke har set et Rolex før. Modellen er produceret siden 1954 og er det mest tidsløse design inden for ure. Der har været ændringer over årene, men forskellene er små og et submariner af 2014 bærer stor lighed med et submariner af 1954. Hvis denne liste skulle have en nummer et, ville det uden tvivl og med afstand være Rolex Submariner.
Cartier Tank
Det næste ur på listen er Cartier Tank. Det er ikke det mest udbredte ur, men det har til gengæld et meget distinkt design som de fleste vil kunne genkende. Det kan være svært at udpege ét ur som værende ikonisk for Cartier, der har stået bag mange banebrydende designs som Santos, Tank og Tonneau. Jeg har valgt Tank modellen udfra en personlig betragtning om, at det et den mest genkendlige model af de tre. Den blev lanceret i 1917 og tidens påvirkninger fra Art Deco perioden er lige så tydelige idag som dengang.
Breitling Navitimer
I forhold til at være et traditionelt pilotur er Breitling Navitimer noget anderledes. Det har dog ikke forhindret modellen i at blive kraftigt associeret med luftfarten. Da det blev lanceret i 1952 var den et mere avanceret alternativ til datidens piloture. Kronograffunktionen muliggjorde, at piloterne kunne udføre vigtige udregninger under flyvningen. Derfor blev uret hurtigt populært hos militæret og professionelle piloter. Idag trænes piloter stadig i at lave udregninger ved hjælp af de funktioner man finder i Breitligns Navitimer, hvis deres elektroniske udstyr skulle svigte. Breitlings Navitimer var begyndelsen på en ny type piloture, der adskilte sig meget fra det enkle og rene design som var kendt fra IWCs mark XI. Derfor har den ikonstatus idag.
Patek Philippe Nautilus
Patek Philippe Nautilus er langt fra det fineste eller dyreste ur som Patek Philippe producerer. Alligevel står det som et ikon for verdens mest hæderkronede urproducent. Det gør det fordi Nautilus modellen er noget særligt. I Nautilus kombineres luksus og haute horologie med de kendte elementer fra sportsuret og dermed skabes en ny kategori af highend sportsure. Det er nok ikke tilfældigt, at Nautilus og Royal Oak begge er designet af Gerald Genta.
Heuer Monaco
Heuers Monaco er selvskreven til en liste som denne. Modellen blev udødelig gjort af Steve McQueen i filmen Le Mans i 1971 og har siden da været synonym med motorsports-verdenen. Det originale design med de gennemgående firkantede former gør, at uret for alvor skiller sig ud og tiltrækker sig opmærksomhed. At uret betragtes som en af de aller første kronografer med automatik, gør heller ikke urets ikonstatus mindre. Heuer Monaco blev kendt fordi det blev båret af Steve McQueen, men uret har ikke kun ikonstatus på grund af ham. Urets design er stadig moderne og originalt, hvilket giver uret en plads på denne liste.
Det var mit bud på en liste over de mest ikoniske designs gennem tiderne. Hvordan ville din liste se ud? Kom med dit bud i kommentarfeltdet nedenunder og skriv hvilke ure du synes fortjener en plads.
Kreditering for billeder:
Audemars Piguet Royal Oak ©Audemars Piguet, Omega Speedmaster, Blancpain Fifty Fathoms, Rolex Submariner, Cartier Tank, Breitling Navitimer, Patek Philippe Nautilus, Heuer Monaco, IWC mark XI venligst udlånt af Jens-Kristian Søgaard.
Hej Morten. Skriver fordi jeg lige har arvet et omega Geneve ur af min morfar. Kan egentlig ikke huske at have set min morfar med uret, men tror det har ligget I en skuffe i meget lang tid. Selve rep af uret kostede i hvert fald 3100kr. Jeg er i tvivl om den rette håndtering af uret, da jeg jo nødigt vil ødelægge noget i uret. Min urmager, som i øvrigt ikke selv har stået for selve rep af uret, sagde at uret selv” genopladede ” sig selv når brugeren begyndte at bruge det, men oplever at jeg manuelt skal dreje på uret hver dag, hvilket leder mig til næste spørgsmål. Hvor længe kan det forventes at uret går? Jeg har læst mig frem til at det er bedst at trække uret op på samme tid hver dag, er der noget om den snak? I går trak jeg uret op ved en 18.00 tiden, og tog det af ved en 23.30 tiden. Tog så uret på igen ved 18.00 tiden, og opdagede at uret var gået i stå! Måtte så indstille tid igen. Er det almindeligt at uret kun kan gå under et døgn? Har ca. drejet uret en 10-15 gange, da jeg ikke har villet riskerer at overspænde fjederen. Jeg undskylder den her lidt roede mail, men er ikke sikker på min egen urmager kan give mig de rigtige råd til rigtig håndtering af uret. Mvh rina Lee Bech
Hej Rina
Tak for din kommentar. Det lyder spænende med din morfars ur, lad os se om vi kan finde ud af det.
Det lyder til at din urmager har taget fejl og at uret ikke er selvoptrækkende, men i stedet manuelt. Det vil sige, at du selv skal trække det op ved at dreje kronen på siden af uret.
Du kan forvente, at uret går minimum et døgn, men som regel vil det kunne gå 30-40 timer, når det er fuldt optrukket.
Du skriver at du har drejet kronen 10-15 gange, hvilket er i den lave ende. Du behøver ikke være så bange for at overspænde fjederen, bare du stopper med at trække uret op, når du kan mærke modstand. Træk uret op til du kan mærke modstand og se om ikke uret går et døgn eller mere
Hvis det er manuelt bør du trække det op en gang om dagen. Det går ikke i stykker hvis du trækker det op på forskellige tidspunkter af dagen, det er blot mere praktisk at gøre det på samme tidspunkt.
Hvis uret rent faktisk er selvoptrækkende som din urmager sagde, bør det blive trukket op mens du bærer det, men det kan godt tage mere end de 6 timer som du skrev du havde det på, før det er trukket fuldt op.
Prøv at sæt det i gang ved at dreje et par gange på kronen om morgenen og bær det derefter til du går i seng. Hvis det så ikke går minimum et døgn efter at du har båret det en hel dag eller går i stå i løbet af dagen, ville jeg tage det tilbage til urmageren. Det plejer at stå på skiven, hvis uret er selvoptrækkende. Står der ‘Automatic’ på skiven?
Det er svært at sige noget konkret uden at vide mere om uret, men jeg håber du kan bruge det. Du skal være velkommen, hvis du har flere spørgsmål.
Held og lykke med det.
Vh,
Morten Egholt Madsen.
Det er virkelig en række lækre ure, der er samlet på denne liste. Personligt er jeg virkelig en sucker for Breitling Navitimer, som må siges at være mit ubestridte drømme-ur. Den dag, der står penge nok på kontoen til et sådant ur, så bliver dét det første, jeg går ud og køber – det er jeg ikke i tvivl om!
Mvh,
Nicolai!
Hej Nicolai,
Tak for din kommentar 🙂
Navitimeren er virkelig også en klassiker. Personligt er jeg mere til de enklere udgaver af piloturet som f.eks. IWC’s modeller, men jeg kan helt klart godt forstå tiltrækningen af Navitimeren. Det er fedt med sådan nogle drømme ure som man kan gå og se frem til at sætte om armen en dag, når finanserne er der!
Vh,
Morten.