1 Kommentar

Historiehjørnet: Historien bag Tissot

Tissot's første lommeur

Tissot logoDet er igen blevet tid til at se på historien bag et af de store urmærker. I sidste måned skrev jeg om historien bag Omega, i denne måned kigger jeg nærmere på historien bag Tissot. Tissots historie strækker sig helt tilbage til 1853, hvor firmaet blev grundlagt.

Siden firmaets grundlæggelse har Tissot udviklet interessante produkter, som for eksempel det første masseproducerede ur, der kunne vise tiden i to tidszoner og det første anti-magnetiske ur. Der er mange spænende historier bag Tissot, så lad os komme i gang.

Begydelsen

Tissot blev som nævnt grundlagt i 1853. Det var Charles-Félicien Tissot og hans søn Charles-Émile Tissot, der stiftede firmaet under deres familienavn. Firmaet blev placeret i byen Le Locle, der omgivet af Jurabjergene befinder sig i den nordlige del af Alperne, nær grænsen til Frankrig.

Tissot hovedsæde
Tissots hovedsæde beliggende i Le Locle

Le Locle er en by med stolte urmager traditioner. Udover Tissot kan mærker som Zodiac, Mido, Ulysse Nardin, Zenith og Universal Genéve relateres til byen.

Byen rummer også et af verdens, efter sigende, bedste ur-museer, der dokumenterer byens bidrag til urmagerfaget. Tissots fabrik og hovedsæde ligger den dag i dag stadig i Le Locle. 

Efter firmaets grundlæggelse i 1853 gik udviklingen meget stærkt og allerede samme år lancerede Tissot deres første verdensnyhed. De lancerede det første masseproducerede lommeur, hvilket blev en stor susces. Masseproduktionen gav Tissot en række fordele. De kunne levere et solidt og meget gennemført produkt til en konkurrencedygtig pris og de masseproducerede enheder var også nemmere at servicere.

Tissot's første lommeur
Et af de første ure fra Tissot, 1853.

Udover det masseproducerede lommeur var Tissot også de første til at udvikle et ur, der kunne vise tiden i to tidszoner. Det skete også allerede i 1853.

Firmaet forsatte med at vokse og blot fem år efter dets grundlæggelse, besluttede Tissot at forsøge at udbrede deres produkter til andre dele af verden.

Det resulterede i at grundlæggerens søn, Charles-Émile Tissot, tog til Rusland for at skabe et marked for Tissots ure der, hvilket han havde stor susces med. Den daværende russiske zar og hans officerer bar efter sigende alle Tissot ure efter Charles-Émile Tissots besøg.

Depressionen rammer

Nicolas G. Hayek
Nicolas G. Hayek – En af de mænd der reddede den Schweiztiske ur-industri fra quartz-krisen.

De følgende år går forholdsvist roligt for Tissot. Firmaet vokser og salget er pænt. Tissot forsætter med at udvikle sig positivt indtil 1930, hvor firmaet bliver hårdt ramt af den daværende depression. Krisen fører til, at Tissot må indgå et partnerskab med Omega for at overleve.

Partnerskabet mellem Tissot og Brandt brødrenes Omega skulle senere udvikle sig til SSIH-gruppen, hvori mange urmærker blev opslugt. SSIH blev senere gennem en fusion med ASUAG-gruppen i 1983 til Société de Microélectronique et d’Horlogerie, hvilket gudskelov senere blev omdøbt til det mere mundrette Swatch Group i 1998.

Tissot er idag stadig en del af Swatch Group, hvor det udgør en stor del af gruppens mellemklasse segment. I forbindelse med fusionen kom der også en ny mand ved roret hos Tissot. Nicolas G. Hayek som havde ledet fusionen, kom til at stå i spidsen for firmaet.

Tissot kommer først

Tissot stenurEfter at Nicolas G. Hayek tog over i 1983 blev innovation og nytænkning sat i højsædet og Tissot udviklede en række meget anderledes ure. Nytænkningen bestod blandt andet i legen med materialer. Tissot var for eksempel de første til at udvikle ure udført i træ og sten. Disse ure bliver naturligvis handlet som vintage ure rundt omkring på nettet, så man kan stadig være heldig at støde på et. Hvorvidt man så synes om det naturlige look, er en anden sag, men anderledes er de.

Hvor urene i træ og sten var normale værker huset i kasser af organiske materialer, var Tissots IDEA-kollektion mere gennemført. I IDEA-kollektionen eksperimenterede Tissot med at producere ure udelukkende fremstillet af plastikdele. Det inkluderede også delene til værket.

Det lykkedes Tissot og de har siden lanceret en række ure med plastik værker. Disse ure kan også stadigvæk støves op rundt omkring, men de fleste betragter dem nok mere som kuriositeter end som horologiske mesterværker.

I 1996 overtog Francois Thiébaud styringen af firmaet. Han sidder stadigvæk som leder for firmaet og det er ham, der tegner den profil vi kender Tissot for idag. Under Thiébaud har firmaet forsat sin målsætning om at være innovative i en konservativ industri. Tissot lancerede for eksempel det første berøringsfølsomme ur, Tissot T-Touch i 1999. Så firmaet forsætter den dag idag kursen med at være nytænkende og eksperimentere.

Selvom Tissot måske ikke laver de mest interessante ure, set med horologiske briller, så er de stadig et firma, der er tro mod deres rødder og som tør at være nytænkende, derfor synes jeg, at de fortjente denne artikel. Jeg håber du nød at læse med og del som altid gerne artikelen flittigt med andre ur-tosser.

 

Kilder:

http://www.tissot.ch/?thebrand/action/history
http://en.wikipedia.org/wiki/Tissot

Kreditering for billeder, efter kronologisk optræden:

Tissot logoTissot hovedsædeTissot lommeurNicolas G. HayekTissot Rockwatch.

Hej, mit navn er Morten! Jeg har startet uretiltiden.dk for at få afløb for min interesse for mekaniske ure, der har varet i mange år efterhånden. Det er fedt at kunne dele min interesse og erfaringer med andre ligesindede, og forhåbentlig få nye interesserede med på vognen.

1 Kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.